tisdag 26 november 2013

En helgdag att umgås med dem man älskar

Mindre än en månad kvar till julafton och tankarna går redan åt vad man ska köpa i julklapp åt sina nära och kära...  Vad är egentligen den perfekta julklappen?  Hur ska man tänka när man tittar på julklappar?  Dem flesta i min närhet har lixom redan allt.. Egentligen känns det bara som om pengar bara byter ägare.. Du får detta utav mig, och jag får detta utav dig. .. Ibland känns det så himla .. hopplöst..  Det viktigaste med julen är väl att man umgås med sina nära och kära? Vad är en julklapp lixom? Ett bevis på att man har pengar som man kan strö på andra?

När jag handlar julklapp till någon annan så känner jag mer att det ska vara något dom har nytta av och som den andra personen kommer att ha användning för just det man köper.. Ja. . . Det där med julklapp är alltid lika svårt..   Jag menar, en julklapp, en födelsedagspresent, en gåva, vad det nu kan vara, så är väl ändå det viktigaste är den andra personen blir glad för gåvan och har användning för den?   Det är väl ändå inte lönt att köpa något som den andra bara lägger i en låda eller i ett skåp, och som aldrig kommer till användning ?


Detta året åker svärföräldrarna till England över jul för att fira julen med min svägerska och hennes sambo. Och både jag och sambon jobbar rätt mycket. Mina föräldrar är inte så mycket för att fira jul och äta julmat, tvärt om, mamma som jobbar med fisk och sill året runt, hatar nästan julmatsbordet, och jag förstår henne!
Vi har sagt att vi i alla fall kan umgås, men känns inte som att det blir något vanligt julfirande i år. Men vad gör det egentligen? Jag bryr mig inte så mycket om VAD vi äter, bara jag får mat i magen. Det viktigaste för mig är att jag får umgås med min familj, dem som är närmast mitt hjärta. Sen säger jag inte att julklappar är fel? Jag OM någon älskar att få saker! Jag älskar julklappar, födelsedagspresenter, att få presenter bara så där! Det innebär inte att jag är ha-galen, jag berättar alltid att jag är tacksam och uppskattar det jätte mycket! Jag är lixom inte dåligt uppfostrad. Jag kan även ge bort en present, bara för att visa uppskattning. Jag tycker lixom att det är det en present innebär. Att man anser att den andra personen förtjänar något.

Troligen blir det julfirande i lugn och ro, med sambon, pappa och mamma. Dem viktigaste i min familj. Mina hjärtan!




Men man vill ju ändå ge dem något.. Vad är egentligen den perfekta julklappen?  Hur ska man tänka när man köper julklappar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar